I Expanite valgte ledelsen meget tidligt at implementere et CRM system og valget faldt på amerikanske Zoho. Det gjorde det, bl.a. fordi Expanite er en virksomhed, der arbejder globalt og har brug for at sikre, at de har styr på deres kunder, som ofte også er globale virksomheder.

Teknologivirksomheden Expanite, der har speciale i hærdning af rustfrit stål, består i dag af ca. 20 medarbejdere placeret i Danmark, Tyskland, Schweiz og USA. Virksomhedens kunder kommer fra hele verden inkl. Asien, Europa, Afrika og USA.

Ifølge Thomas Abel Sandholdt, CEO i Expanite, var Zoho et naturligt valgt for virksomheden. “Vi valgte Zoho, fordi det var lidt “den frække dreng i klassen”. Da vi skulle implementere Zoho, fandt vi dog hurtigt ud af, at vi havde brug for noget assistance til at spille op imod vores økonomistyringssystem og vores produktionsstyringssystem og i den forbindelse fandt vi CRM Nordic, som har erfaring i netop dette.”

Dynamisk Samarbejde

CRM Nordic (Dansk Zoho partner) passer, ifølge Thomas Abel Sandholdt, på mange måder godt til Expanite:

“CRM Nordic er en meget fleksibel virksomhed, som sidder med nogle spidskompetencer indenfor et felt, som vi har brug for.
Det var ikke sådan, at vi præcis på forhånd kunne beskrive vores behov og vores ønskede løsninger, så det var et dynamisk samarbejde, som udviklede sig over mange måneder.”

Expanite har i dag alle deres kunder registreret i Zoho. Virksomheden arbejder i flere faser; de deltager på messer og de laver kanvas og cold calls og på den måde fylder de deres pipeline med leads – og de leads bliver alle registreret i Zoho.

Derfra bearbejdes disse leads i en vis periode og bliver de til kunder i virksomheden, så konverteres de i systemet og alle de aktiviteter, som virksomheden har med kunden i den livstid, de er hos Expanite, registreres.

“CRM Nordic har bl.a. hjulpet os med at integrere Zoho med vores økonomistyringssystem, hvilket betyder, at kundedata ejes i Zoho, men bliver sendt ud til de tre økonomistyringssystemer, som vi har i Danmark, Tyskland og USA. Omvendt så henter vi salgsdata fra vores økonomistyringssystemer ind i Zoho og på den måde har vi til enhver tid et opdateret billede af vores kunder i vores CRM system” fortæller Thomas Abel Sandholdt.

Det er Vores CRM nu

Udover dette, så er Thomas Abel Sandholdt rigtig glad for en række unikke features, som CRM Nordic har hjulpet med at udvikle; “Vores sælgere kan til enhver tid trække realtime salgsrapporter i forskellige valuta. Det betyder, at uanset om man sidder i USA eller Danmark og gerne vil have et overblik over en kunde, så findes vejen dertil i Zoho.”

Derudover bruger Expanite Zoho til at udsende nyhedsbreve og til at flette diverse mailings til kunder, således at de kan holde styr på, hvem der åbner deres nyhedsbreve, hvor ofte de gør det og i hvilket omfang.

Det hjælper i høj grad sælgerne til konstant at være opdaterede på, hvordan kunderne reagerer på virksomhedens marketingmateriale.

Thomas Abel Sandholdt udtaler: “Jeg har nu arbejdet med salg og marketing i mere end 20 år og det er aldrig lykkedes mig før at have et CRM system, der er ordentlig integreret med et økonomistyringssystem. Det har vi nu her hos os, og det er vi utrolig glade for.

Den værdi, det giver for vores sælgere, er enorm. De har til enhver tid adgang til data om deres kunder – hvilke ordrer, der er i proces og hvilke ordrer, der er afsluttet. De ved hvornår de er blevet faktureret og de kan håndtere forespørgsler fra kunderne vedrørende disse ordrer.”

Partneren er vigtig

Med CRM Nordic fik Expanite en partner, som kunne støtte virksomheden hele vejen igennem deres udviklingsproces i forbindelse med implementeringen af Zoho.

CRM Nordic viste sig hurtigt at være den rigtige partner for Expanite. Virksomheden havde en masse ideer og tanker om, hvor de gerne ville hen og i samspil med CRM Nordic lykkedes det at skabe en integreret løsning, hvor Zoho nu fungerer som den centrale enhed i virksomheden i forhold til kunder og kundehåndtering.

I Expanite sker der i dag en fuld udveksling af data mellem Zoho og virksomhedens økonomistyringssystem og processtyringssystem og det betyder, at Zoho nu dækker den fulde værdikæde i virksomheden.